< powrót do listy

Dla tych którzy wiedzą...

brief

Stworzenie koncepcji kreatywnej i strategii komunikacji dla promocji nowych kart kredytowych i debetowych dla Deutsche Bank.

galeria projektu

Koncept Kampanii

Wystartowała nowa kampania reklamowa dla Deutsche Banku. Ma ona na celu promocję dwóch kart płatniczych z wizerunkiem Einsteina i ideę sztuki inteligentnych zakupów. Zadaniem agencji było stworzenie koncepcji kreatywnej, strategii komunikacji, key visuala, jak i rekomendacja odpowiednich mediów.

Główną ideą kampanii jest promowanie "sztuki inteligentnych zakupów”. Akcja skierowana jest do ludzi, którzy podzielają ideę „smart shoppingu”, nie lubią wydawać bezsensownie pieniędzy, a lubią otaczać się designerskimi przedmiotami.

Do kart IQ dołączony jest program lojalnościowy MasterCard Rewards, w ramach którego dla Klientów Deutsche Bank stworzona została dedykowana kategoria nagród IQ smART Rewards. Co ważne, punkty zbierane za pomocą karty debetowej IQ i kredytowej IQ sumują się. W promocji od 13 marca do 15 maja br. obie karty można otrzymać za 0 zł na zawsze.

Wszyscy Klienci w ramach promocji, która potrwa do 15 maja dostaną również jednorazowy rabat 20% na zakup książek w salonach sieci Empik.

"Wyszliśmy z założenia, że jeżeli jest to „sztuka inteligentnych zakupów” i mamy wizerunek Einsteina, który możemy wykorzystać do tej kampanii, to właśnie Einstein będzie ikoną całej idei świadomych zakupów. Mówiąc o „sztuce”, pop-art nasunął nam się automatycznie, czyli m.in. sprowadzenie przedmiotów codziennego użytku do roli sztuki tak, jak w przypadku słynnej zupy firmy Campbell w kreacji Warhola. Zdecydowaliśmy się na zaproponowanie klientowi dosyć odważnej, niestandardowej dla banków komunikacji, w bardzo ostrych, zwracających uwagę popartowych kolorach, oraz z mocno podkreślonym wizerunkiem Einsteina, z wysuniętym językiem, jako ikony „smart shoppingu” i zarazem mającym na celu lekkie puszczenie oka w kierunku grupy docelowej. Połączyliśmy nazwę pop-art i shopping z czego powstało nam słowo „shopart”, a hasło „Dla tych, którzy wiedzą” (jak kupować z IQ), jest hasłem kluczem całej kampanii." – mówi Piotr Ciupiński, dyrektor kreatywny agencji.

Celem kampanii było stworzenie w przestrzeni miejskiej Warszawy wielkiej galerii sztuki.

Dlatego kampania objeła różne formy outdoorowe t.j. mural (przy Metrze Politechnika), reklamy wielkoformatowe (przy ul. Brackiej, obok Smyka oraz na Rondzie ONZ – 42-metrowa płachta), billboardy, citylighty. W szarym otoczeniu, marcowej Warszawy, kolorowe billboardy i inne formy outdoorowe intrygowały odbiorców, wyróżniając się na tle innych przekazów reklamowych.

O kampanii można przeczytać na blogu znanego dziennikarza finansowego, Macieja Samcika:"Pomysł na pierwszy rzut oka wygląda dość dziwacznie, bo wykorzystywanie w reklamach umarlaka, nawet inteligentnego, nie jest często spotykanym pomysłem w bankach. Tyle, że to umarlak bardzo charakterystyczny: jedna z największych postaci w historii nauki. Ten marketingowy manewr Deutsche Banku wygląda na lekką szyderę z banków, które - jak BZ WBK, czy do niedawna PKO BP - wynajmują do reklam gości mających za zadanie się wygłupiać ku uciesze gawiedzi, albo emerytowanych komediantów zagranicznych, wyciągniętych z lamusa (jak Chuck Norris). Jeśli Deutsche Bank dobrze pogra wizerunkiem Einsteina, może przyciągnąć klientów aspirujących, zmęczonych wygłupami, pajacowaniem i fajerwerkami, a oczekujących po banku wyższej kultury i inteligencji. Inna sprawa, czy bank podoła wyzwaniu ;-), ale pomysł na znaną twarz ma, nie powiem, oryginalny. Przygotowanie artyleryjskie pod kampanię też zresztą jest ciekawe, bo w największych miastach pojawiły się plakaty z hasłem "dla tych, którzy wiedzą..." i zdjęciem Einsteina, ale jeszcze bez logo banku. Karty mają zostać odkryte w czwartek, kiedy hasło zmieni się na "dla tych, którzy wiedzą, jak kupować z IQ". Będzie też coś o "sztuce inteligentnych zakupów”.
źródło: http://samcik.blox.pl/

Elementy Kampanii

Wsparciem dla kampanii była szeroko zakrojona kampania display w internecie na większości najważniejszych portali internetowych. Banery przekierowywały na stronę: dlatychktorzywiedza.pl, na której organizowany był konkurs, polegający na odpowiedzi na 10 pytań związanych ze sztuką, designem, smart shoppingiem. Laureaci konkursu wyjadą na weekend do Paryża z blogerką, Dorotą Wróblewską. Paryż został wytypowany jako miejsce łączące w sobie zarówno świat sztuki, jak i zakupów.

Kampania jest podzielona na dwie części. W pierwszej części, trwającej 2 tygodnie, która była częścią teaserową,  można było zobaczyć jedynie Einsteina pokazującego język oraz hasło całej kampanii - „Dla tych, którzy wiedzą”.  Miała ona na celu obudzenie w odbiorcy ciekawości i zmuszała do zastanowienia się i poszukania dalej, o co chodzi. Nie wystarczy włączyć wyszukiwarkę.

Agencja świadomie zrezygnowała z reklamy telewizyjnej, żeby nie zgubić przekazu i pozostać w granicach bardziej sztuki niż typowej reklamy i łagodnie przejść od sztuki do sztuki inteligentnych zakupów. Chcieliśmy zachować Einsteina, jako rozpoznawalną ikonę. Kolorystyka i forma oddaliła nas również od typowej komunikacji bankowej, gdzie królują procenty i cyfry.

Kampania w fazie teaserowej wzbudziła duże zainteresowanie i dyskusję w social mediach. Internauci próbowali zgadnąć, jaka branża jest reklamowana w taki sposób i kto stoi za tą kampanią. W mediach społecznościowych, internauci umieszczali zdjęcia reklam z pytaniem: „o co chodzi?”, a także po prostu cieszyli się pojawieniem nowych, kolorowych elementów w Warszawie, umilających szare otoczenie.

- "Wybraliśmy do kampanii Agencję Adbirds, dlatego, że ich pomysł kreatywny najlepiej adresował naszą ideę smartshoppingu. Idea przejścia od sztuki do sztuki inteligentnych zakupów, okazała się strzałem w dziesiątkę. Mocne kontrastujące pop-artowe kolory i hasło "dla tych którzy wiedzą", przekonały nas, że nasza grupa docelowa zauważy przekaz i zaintryguje. Przez dwa tygodnie Warszawa stała się wielką galerią sztuki, wykorzystując murale, billboardy citylighty i reklamę w metrze. To przełamywało znany schemat komunikacji wizualnej  stosowany standardowo przez banki. Deutsche Bank kładzie duży nacisk na sztukę i chce z nią być kojarzony.  POP-ART i SHOP-ART przecież są tak blisko"  - mówi Olga Kulmaczewska, Kierownik Zespołu Strategii komunikacji Marketingowej, Deutsche Bank.

Właściwa odsłona akcji będzie prowadzona w internecie (Onet.pl, WP.pl, Money.pl, Bankier.pl i inne serwisy specjalistyczno-branżowe), prasie („Viva!”, „Flesz”, „Wprost”, „Voyage”, „Hot Moda”, „Harper’s Bazaar”) oraz na outdoorze (nośniki w Warszawie: citylighty, backlighty, frontlight, reklamy w metrze, mural). Kampania potrwa do końca marca.

Piszą o nas:

Brief
http://www.press.pl/newsy/reklama/pokaz/44610,Albert-Einstein-promuje-nowe-karty-Deutsche-Banku

Wirtualne Media
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/pop-artowy-einstein-reklamuje-karty-iq-w-deutsche-banku

Maciej Samcik
http://samcik.blox.pl/html

Wyborcza.biz
http://wyborcza.biz/finanse/1,105684,15608410,Nietypowy_celebryta_w_reklamie_polskiego_banku__Przebije.html

Totalmoney.pl
http://www.totalmoney.pl/artykuly/161909,karty-kredytowe,nowe-karty-debetowe-i-kredytowe-iq-world-mastercard-w-deutsche-banku-polska,1,1

Marketing przy Kawie
http://marketing-news.pl/message.php?art=41338

PR News
http://prnews.pl/deutsche-bank-pbc/albert-einstein-dla-deutsche-bank-nowe-karty-debetowe-i-kredytowe-iq-world-mastercard-3079569.html

Mediarun
http://wiadomosci.mediarun.pl/artykul/case-study,rozowy-einstein-i-szara-warszawa-case-study,45980,2,1,1.html

Dla tych którzy wiedzą...

Kampania teaserowa z wizerunkiem Einsteina promująca
nowe karty IQ Deutsche Bank i ideę sztuki inteligentnych zakupów.